Interview tweedejaars Fashion Design student

We hebben de opdracht gekregen om een tweedejaars student te interviewen. Ik heb een paar globale vragen gesteld en heb toch hele goeie en motiverende antwoorden gekregen. Vooral in deze week, waarbij ik het heel druk heb, heeft het me toch geholpen om door te zetten tot de vakantie.  Dit zijn de vragen die ik heb gesteld aan Jasmijn Taken en de antwoorden.

1.Waarom studeer je aan de HKU?  

Ik studeer aan de HKU omdat de sfeer in school mij meteen aansprak. Het was mijn eerste keuze en uiteindelijk ook de enige school waar ik door de toelating kwam.

2. Is de studie zoals je verwacht had?

Ik kwam met een erg open blik naar de HKU. Het eerste jaar was heel anders als ik had verwacht, in de positieve zin.

3. Welke vakken spraken je aan in jaar 1 en wat heb je daar nu nog aan in jaar 2?

De schilderlessen bij Chantal waren absoluut mijn favoriet. Ten eerste omdat ik het gewoon erg leuk vond, maar ook omdat ik onverwacht hier ‘goed’ in bleek te zijn en dit mij verraste. De vrijheid die we van haar kregen en waar ik me heel fijn bij voelde heb ik zeker het eerste jaar ook bij andere vakken kunnen gebruiken.

4.Welke kant wil je op met dit beroep/vak/studie?
Ik weet nog niet precies wat ik hierna wil. Ik houd alle opties open. maar dat het iets creatiefs word is wel zeker;)
5. Kun je iets vertellen van de manier waarop je opdrachten aanpakt..
Ik probeer met een open visie aan een opdracht te beginnen en het naar mijn eigen hand te zetten. Ook wil ik achter mijn werk kunnen staan. Dit vind ik heel lastig maar tegelijkertijd leer ik hier erg veel van.
6. Heb je nog wat aanbevelingen/adviezen voor mij?
Zorg dat het leuk blijft. Doe wat jij wil (natuurlijk met het advies van de docenten) en sta achter je eigen werk. Zoek je eigen handschrift, iets waaraan ze jou kunnen herkennen en iets wat bij jou past, wat zorgt dat een ontwerp echt van jou is. Werk hard, doe je best, blijf positief, bedenk dat je hier bent om te leren en dat iets nooit meteen ‘goed’ gaat, je leert van je fouten, het gaat om het proces 😉
7. Wat is belangrijk om te doen tijdens de studie?
Zorgen dat je het leuk houd voor jezelf, je je ontwikkelt, opzoek gaat naar wie jij bent als ontwerpster, je leuke mensen om je heen hebt waardoor de tijd op school fijn is, je leerdoelen probeert te halen en je bereikt wat je graag wil!
8. Vind je dat je al een bepaalde stijl/handschrift hebt en zo ja: Hoe beschijt jij je eigen stijl/handschrift..
Ik vind het zelf nog lastig te zeggen wat mijn handschrift is. Vaak zeggen anderen wel te kunnen herkennen wanneer iets van mij is.  Ik denk dat voor nu je zou kunnen zeggen dat ik techniek probeer te combineren met de creatieve vrijheid die we hebben. Verder hoop ik er dit jaar meer achter te komen wat een ontwerp echt ‘jasmijn’ maakt. 🙂
9. Heb je nog wat toe te voegen?
Veel succes met je studie! wees vrij en niet bang om iets fout te doen. Je leert van het proces! weet dat het eerste jaar erg vrij is, maar dat dit je zal helpen anders naar dingen te kijken. Het tweede jaar is helemaal mode gericht en dan zal je deze vrijheid goed kunnen gebruiken.  Ookal lijkt het misschien alsof iedereen weet wat die doet, ook in het tweede jaar is nog veel onduidelijk en lastig, maar hier leer je van 🙂 Het is een hele leuke, goeie, leerzame ervaring en blijf gemotiveerd dan houd je je schooltijd voor jezelf het leukst!
Geef een reactie

