Modules op de Kunstacademie

Op school krijgen wij diverse vakken/modules. Dit moet er uiteindelijk allemaal voor zorgen dat wij in de toekomst een goeie ontwerper zullen worden. Heel vaak denken mensen dat je op een kunstacademie niet veel leert. Dit klopt volgens mij totaal niet. In een half jaar op de kunstacademie heb ik veel geleerd. Heel vaak denk je alles al te kunnen, en tijdens de lessen eigenlijk niet zoveel doet. Maar als ik terug kijkt naar het afgelopen jaar, zie ik best veel ontwikkeling zonder dat je er helemaal bewust van bent. Bij de volgende vakken zal ik beschrijven wat ik de afgelopen half jaar allemaal heb ontwikkeld..

Beeld:  Bij de vakken die onder beeld vallen, heb ik eigenlijk letterlijk opnieuw naar “beelden” gekeken. Ik heb geleerd om goed te kijken. Ik tekende eigenlijk altijd wat ik dacht dat ik zag. Nu heb ik opnieuw leren kijken, en getekend/geschilderd wat ik daadwerkelijk zag. Hierdoor zie je ook vooruitgang in mijn tekeningen. Ik was eigenlijk nooit zo goed in tekenen. Nu ik daadwerkelijk teken wat ik zie, zie je ook veeeeel vooruitgang in mijn tekeningen. Ook mensen in mijn omgeving zien duidelijk verschil in mijn tekeningen.

Ook heb ik geleerd om groots te tekenen/schilderen en dingen uit te proberen die ik zelf eigenlijk niet zou doen. Zoals met kleuren werken waar ik niet altijd mee werk, kwasten, beeldsoorten, technieken etc etc.

 

Cultuurstudies: De eerste periode van het half jaar vind ik zelf niet zo goed verlopen. Bij kunstgeschiedenis leerde ik niet meer dan dat ik al wist, en bij research heb ik niet een goed, duidelijke onderzoek vind ik zelf. Vanaf het tweede blok ging het beter. Ik leerde meer over de kunstgeschiedenis, en deed een beter onderzoek. Heel veel heb ik niet geleerd, maar er is een begin naar een vooruitgang in mijn ontwikkeling.

 

Ontwerpen: Ontwerp vond ik een lastig vak. Het heeft wel voor de meeste ontwikkeling gezorgd. Ik moest met veel nieuwe materialen en technieken werken. Dat vond ik zeker wel leuk. Ik kon heel vrij doen en denken. Toch merkte ik dat door het vrije denken en doen je de draad soms kwijt kan raken en dat het lastig is om die weer op te pakken. Toch leerde ik met verschillende materialen werken, beelden te creëren en veel te experimenteren.

 

Vaktechniek: Bij coupe hebben wij letterlijk alles geleerd over het naaien. Alles wat we bij dit vak hebben gedaan was nieuw voor mij. Zelfs de draad in een naaimachine rijgen was nieuw. Toch toen ik op een gegeven moment zelf de draad door de machine kon rijgen was ik heel trots op mijzelf. Ik kan nu patronen maken, uitknippen, op stof leggen, stof knippen en ik elkaar zetten(naaien). Hier heb ik dus heel veel van geleerd.

 

PEO: Ik denk dat bij een opleiding op een kunstacademie, het belangrijkste vak PEO is. Je wordt namelijk al aangenomen op een kunstacademie omdat je al talent hebt. Bij het vak PEO leer je kijken naar jezelf en jezelf te begrijpen. Dit betekent dat je ook je talent leert kennen en kan ontwikkelen.  Dit heb ik allemaal geleerd in het afgelopen half jaar bij onder andere het vak PEO.

 

 

 

 

Geef een reactie

