Winkelbezoeken

Ik ben samen met mijn klas naar 3 winkels gegaan. Het zijn die verschillende winkels met ieder een ander concept. De eerste winkel is de winkel van Aziz Bekkaoui. De winkel zag er heel erg slordig uit. Wel zag je dat er opvallende kleding verkocht werd. De kleding die er hing leek tweedehands. Ik was er wel eens eerder geweest maar heb niet gelet op de inrichting en de concept ervan. Dit keer keek ik goed naar hoe het allemaal gepresenteerd werd. Er lagen veel spullen op tafel en schoenen op de grond. Er werd niet duidelijk verteld wat voor kleding het was.

In de etalage zag  je hele lang poppen met lange jurken. Dit was de enige wat mij aansprak van de winkel. De vervreemding van etalagepoppen is namelijk heel aantrekkelijk. https-fashionweek.tcdn.nlimagesinline2016-10Public-Works-2016-Atelier-Berend-Strik-Working-Shop-c-Robin-Theel-800x520

 

De volgende winkel bezoek was aan Klijs & Boon. Dit is een winkel wat erg commercieel is. De inrichting was “clean” en overzichtelijk. In het midden was er een schommel. Dit was weer heel erg speels. De kleding wat er hing was op een bepaalde manier “simpel” maar ook “gecompliceerd”. Het ware simpele vormen met gecompliceerde details. Dit maakte mij nieuwsgierig naar elke kledingstuk wat er ging. Ik kon elk kledingstuk wel 10 keer opnieuw bekijken zonder dat ik mij verveelde. De eigenares van de winkel was er ook. Ze vertelde over hoe ze de winkel is begonnen. Zoals veel mensen die een bedrijf beginnen is ook zij begonnen met de idee dat er iets ontbrak: designer kleding voor vooral jongeren. Ook vertelde ze hoe het bedrijfsleven eraan toe ging. Dat het soms nog best lastig kan zijn. Het was wel de realiteit waarmee ze ons wakker schudde. We moeten uiteindelijk toch ons brood ergens vandaan halen.  Dit was wel fijn om te horen hoe je je passie kunt vervullen en alsnog je brood kunt verdienen.

De derde winkelbezoek was een bezoek aan de winkel PUHA. Het heeft in principe dezelfde concept als van Klijs & Boon. Designerkleding van jonge ontwerpers beschikbaar voor jongeren. Het enige verschil van de twee winkels was dat de PUHA met meer ontwerpers werken die in Nederland gevestigd zijn. Ook waren er meer accesoires te vinden in de PUHA, maar het concept is wel ongeveer nog hetzelfde. De winkel had een hele speelse en huiselijke inrichting. Dit was wel fijn om te zien. Het gaf een warm gevoel. De kleding die verkocht werd, was netzoals Klijs & Boon. Simpele vormen met oog voor details. Beide winkels spraken mij erg aan. Om mijn geld te verdienen, zou ik wel in zo een winkel willen werken en ik zou alsnog mijn passie kunnen vervullen. Mijn passie is het maken van kleding zonder dat ik daarmee heel rijk hoef te worden. Het zijn de details die een kleding speciaal maken, en zo ook ieder mens weer speciaal maakt. In onze maatschappij van nu, is het nog heel lastig om jezelf als “speciaal” te weergeven. Ik wil als ontwerper, iedereen zich “speciaal” laten voelen en uitstralen.

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

