Concept Research

Week 1:

De eerste stapjes die ik heb genomen is verkenning van de modegeschiedenis. Mijn doel was om inspiratie op te doen voor een concept. Dit heb ik gedaan door naar tentoonstellingen te gaan, boeken te bekijken en films te bekijken. Mijn doel hierbij was inspiratie opdoen voor een concept om te ontwerpen.

Hieronder is een tentoonstelling in de EYE in Amsterdam door studenten van de HKU te zien. Ook zie je een kleine tentoonstelling in de OBA over de geschiedenis van mode in het nu geplaatst. En als laatste heb ik boeken doorlezen waaronder het boek: In en uit de mode – Karin Schacknat.

Conclusie: De spleten/scheuren die mode werden in de Duitse renaissance door de arme burgerij sprak mij het meeste aan. De landsknechten en huursoldaten scheurden hun kleding bij de ellebogen om ruimte te creëren. Het was dus voor praktische doeleinden. Dit werd overgenomen door de rijkere klasse en werd ingevoerd als een nieuwe modebeeld. Deze mode ging zo ver dat er kledingstukken ontstonden met meer dan 2400 scheuren. Dit om te laten zien dat ze geld hadden om die scheuren als versiering te gebruiken. Ik vind dit belachelijk. Iets wat gedaan wordt omdat men niet anders kan, wordt door de rijke burgerij opgepikt en overdreven. Het gaat zelfs zo ver dat ik vind dat men er belachelijk uit zien!

Tag: Bronnen research.

 

Week 2:

Ik week 2 ben ik begonnen met het zoeken van inspiratie om de geschiedenis naar het nu te kunnen vertalen. Ik ben erachter gekomen dat wat in het verleden zich heeft afgespeeld wat mij geraakt had, het proces is wat mode elk jaar weer doormaakt.

  1. Er wordt iets opgepikt wat de gewone burger doet om een bepaalde reden,
  2. het wordt opgeblazen en extreem overdreven,
  3. bekende artiesten/mensen dragen het,
  4. dit wordt overgenomen door commerciële bedrijven
  5. en uiteindelijk komt het in de Zara en H&M in de winkels en iedereen begint het te dragen omdat het mode is.

Een voorbeeld hiervan zijn de gescheurde jeans. Men trok jeans aan omdat het stevig was. Bij plekken zoals de knieën en tussen de benen slijten de broeken snel. Men schaamde zich hiervoor. Het wordt opgepikt door merken en de gescheurde broeken worden mode. Tegenwoordig worden broeken expres kapot gemaakt omdat het mode is en er wordt veel geld aan uitgegeven.

Het gedeelte dat men iets oppikt van iemand die het moeilijk heeft, dit overdrijft om mode te maken, en er bakken geld aan uitgeeft, raakt mij het meest. Ik vind het belachelijk dat mensen dit mode vinden. Ik vind dit niet eerlijk tegenover de mensen die niet anders konden.

Ik ben tot conclusie gekomen om mensen te betrekken die het nu moeilijk hebben. Ik wil hetzelfde doen als wat het mode systeem nu doet maar dan een stap verder om iedereen te laten zien dat het belachelijk hoe het allemaal overdreven wordt. Als begin punt heb ik zwervers genomen en hierbij passende afbeeldingen gezocht.

Tags: Desktop Research

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s